مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

جایگاه پژوهش نافع در تبلیغ و اقامه دین/ در عرصه پژوهش به دنبال علم نافع باشیم

اختتامیه هفته پژوهش5

خانم برقعی با بیان اینکه «پژوهشگرپروری» باید به عنوان عنصر کلیدی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مورد توجه باشد، بر ضرورت پرورش پژوهشگران توانمند به عنوان تولیدگران علم نافع تأکید کرد.

سرکار خانم سیده زهره برقعی در اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که از سوی معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار امیدواری کرد در گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به فرمان حضرت امام (ره) که مرداد سال آینده برگزار می‌شود، دستاوردها، دست‌پرورده‌ها و رشدیافته‌های این مؤسسه علمی حوزوی به ویژه در عرصه «دستاوردهای پژوهشی و تولید علم نافع» معرفی شوند.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها؛ بانویی دارای «شناخت رفیع در علم اسلامی و توحید»

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به ویژگی‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ اشاره کرد و رابطه با منبع وحی را یکی از ویژگی‌های آن حضرت برشمرد و افزود: یکی از صفات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، «محدثه» است که در لغت به معنای فردی است که حدیث نقل می‌کند، نه پیامبر است و نه امام، اما با ملائکه سخن می‌گوید و ملائکه نیز با او صحبت می‌کنند.

برقعی به آیه ذی القربی و هدیه فدک، آیه تطهیر و آیه مباهله در شأن و منزلت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ اشاره کرد و گفت: در منابع دیگر با وجود همه سانسورها و مسائل سیاسی، فضایلی برای حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها نقل شده که بی‌مانند است؛ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را پاره تن خود معرفی می‌کنند و امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در حدیثی، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را اسوه و الگویی نیکو برای خود معرفی کرده است.

وی تصریح کرد: منزلت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بسیار رفیع است و در این جایگاه هست که فرشتگان بر او نازل می‌شوند، نه به عنوان دختر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، بلکه به عنوان بانویی که دارای «شناخت رفیع در علم اسلامی و توحید» است.

در عرصه پژوهش به دنبال علم نافع باشیم

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به واژه «علم نافع» که در برخی دعاها ذکر شده است، اشاره کرد و با بیان اینکه ما باید در عرصه پژوهش به دنبال علم نافع باشیم، اظهار داشت: هر علمى كه رافع نياز مردم باشد و براى فرد و جامعه مفيد باشد، تحت عنوان «علم نافع» است، اما بر اساس ارزش‌های دینی ما، علم نافع به همراه ایمان، تاثیرگذاری چندبعدی خواهد داشت.

وی ضمن توصیه به مطالعه شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه و تأکید بر علم نافع و تقوا، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم فعالیت‌های‌مان به ویژه در حوزه، مسیر، نقشه راه و دستاوردهای خود را بر اساس علم و پژوهش نافع و با رویکرد تقوامحوری تدبیر کنیم.

جایگاه پژوهش نافع در تبلیغ و اقامه دین

برقعی در ادامه به جایگاه پژوهش نافع در تبلیغ و اقامه دین اشاره کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید نظریه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی بنیادین را به طور جدی دنبال کنیم تا در تحقق پژوهش‌های توسعه ای و کاربردی و متناسب با نیازِ روز، اثربخش و طبق ارزش‌های اسلامی حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر هم فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی قابل اعتنایی داریم که می‌توانیم از آن تولید محتوای مناسب برای پژوهش‌های کاربردی و نیز تولیدات چندرسانه ای تبلیغی و ترویجی داشته باشیم.

ضرورت پرورش پژوهشگران توانمند به عنوان تولیدگران علم نافع/«پژوهشگرپروری» باید به عنوان عنصر کلیدی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مورد توجه باشد

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به ضرورت پرورش پژوهشگران توانمند به عنوان تولیدگران علم نافع، تصریح کرد: ما باید پژوهشگرانی متناسب با علم و پژوهش نافع تربیت کنیم؛ یعنی افرادی عالم، متخلق و متناسب با نیاز جامعه تربیت شوند.

برقعی با بیان اینکه شاگردپروری و پژوهشگرپروری به معنی صرفا روایتگری گفتاری و نوشتاری نیست، تأکید کرد: «پژوهشگرپروری» چه به لحاظ تربیت پژوهشگر بالقوه در معاونت پژوهش و چه به لحاظ ارتقای پژوهشگران بالفعل در پژوهشگاه مطالعات اسلامی، باید به عنوان عنصر کلیدی مورد توجه باشد و بر اساس یک سازوکار درست، به‌روز و کارامد، برنامه ریزی و پیگیری شود.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مبنی بر «امتداد اجتماعی برای طلاب و حوزه‌های علمیه»، بیان داشت: ما باید در امور پژوهشی نیز به دنبال تحقق منویات رهبر معظم انقلاب حفظه الله باشیم و در تهیه بسته‌های سیاستی، راهبردی و اقتضائی برای اولویت‌های پژوهشی مجموعه و چگونگی پیشبرد شبکه ای آن، بیش از پیش بکوشیم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان به ارائه پیشنهاداتی جهت تحقق اهداف و مأموریت‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در حوزه پژوهش پرداخت و مواردی چون «مهندسی پژوهش و پژوهشگران طبق اقتضائات جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها»، «آموزش پژوهش محور همراه با تقویت رویکردهای مهارتی، تبلیغی و کنش‌گری»، «تبلیغ پژوهش محور مبتنی بر دانش و مهارت تخصصی»، «عنایت به نقشه راه‌های عملیاتی برای تحقق اسناد» و غیره را مورد توجه قرار داد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر