کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» برگزار شد.

کرسی ترویجی «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» برگزار شد.

عکس کرسی مقاومت2

کرسی ترویجی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» در معاونت پژوهش با ارائه خانم زهرا فخر روحانی و با حضور استاد ناقد حجت الاسلام دکترمحمد علی محمدی برگزار شد.

   به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها کرسی ترویجی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» در معاونت پژوهش با ارائه خانم زهرا فخر روحانی و با حضور استاد ناقد حجت الاسلام دکترمحمد علی محمدی برگزار شد.

   در ابتدای جلسه سرکار خانم ناهید موحدی دبیر علمی جلسه به ارائه گزارش از همایش «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» در جامعه الزهرا پرداخت ودر ادامه جلسه سرکار خانم فخر روحانی به ارائه مقاله «راهبردهای قرآنی مقاومت با توجه به جایگاه ژئوپلتیک انقلاب اسلامی» پرداختند:

    ایشان ضمن اشاره به تعریف مقاومت و مؤلفه های قدرت نرم در برابر تهاجم نرم و کاربست های این واژه در قرآن بیان کردند:

مقاومت نقطه مقابل پافشاریهای غیر معقولانه و لجبازیهای غیر منطقی است مقاومت پافشاری منطقی براساس ارزشها و ‏اصول است خداوند این نوع پافشاری را چنان به رسمیت شناخته که در سوره فتح، آیه۱۰، همراهی با پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم را بمنزله بیعت با خود شمرده است.

   در قرآن کریم واژه هایی همچون صبر و استقامت و جهاد با واژه مقاومت، تقارب معنایی دارند. افزون بر این، کاربستهای این واژه در قرآن بیانگر آن است که مقصود قرآن از مقاومت محدود به عرصه نظامی نبوده بلکه هرگونه ایستادگی اعتقادی،‌ اخلاقی، تربیتی و فرهنگی را در برمی‌گیرد. ‏ صبر یعنی «مقاومت آدمی، در راه تکامل در برابر انگیزه‌های شرآفرین، فسادآفرین و انحطاط آفرین»

   راهبرد معادل فارسی واژه استراتژی  (Strategy) است. عناصر کلیدی راهبرد عبارتند از: شناسایی توانایی‌ها و ضعف‌های خود و رقیب (دشمن) و دوم کسب مزیت رقابتی پایدار (وجه تمایز و برتری )

   «راهبرد» یا « استراتژی» یا «تاکتیک» عبارت است از : «برنامه‌ریزی جهت رسیدن به اهداف؛ راههای رسیدن به اهداف برنامه» و منظور از «اهداف» «استراتژیهایی» است که برای نیل به مقصود، برنامه ریزی می شوند.

  مقاومت در قرآن دارای اقسامی است مانند:

 الف.مقاومت فرهنگی: سوره نساء/1۰۰؛ سوره حج/ ۴۰

طبق بیان مقام معظم رهبری، وقتی گفته می‌شود مقاومت، فوراً ذهن به سمت مفهوم مقاومت نظامی و امنیتی منتقل می‌شود در حالیکه مقاومت فرهنگی از آن بالاتر است. حصار فرهنگی، خاکریز فرهنگی اگر در کشور سست باشد، همه چیز از دست خواهد رفت.  (بیانات رهبری: ۸۵/۷/۱۸)

ب.مقاومت اقتصادی: سوره نساء/ 5؛ سوره توبه/ 75؛ سوره صف/10- 12

ج.مقاومت امنیتی: سوره نساء/۱۰2

د.مقاومت سیاسی: سوره انفال/۵۸

ه.مقاومت نظامی: سوره انفال/60

در ادامه استاد حوزه، الزامات پایداری و مقاومت چون معرفت و بصیرت، ایمان و اعتقاد، تداوم و استمرار و ...را برشمردند و به تحلیل و بررسی آن پرداختند.

ارائه نقد های مقاله ارائه شده، توسط حجت الاسلام دکتر محمدی (دبیر محترم همایش ملی مقاومت)

ایشان با توجه به ساختار علمی یک چکیده، که در 8 محور(عنوان، موضوع، مسأله، ضرورت، هدف، روش، نتیجه، نوآوری) می توان مطرح شود، نقدهای زیر را بیان فرمودند:

1-عنوان مقاله باید تبیین شود و با متن، به صورت کامل مطابقت داشته باشد. از این رو باید راهبردهایی که از قرآن استخراج شده است، تبیین شود.

2-لزوم بیان کامل از موضوع مقاله، که مربوط به کدام حیطه است. مثلاً اگر از چیستی یا چگونگی و یا موارد دیگر صحبت می شود، به طور واضح تبیین شود. مناسب بود که واژه «راهبرد» تعریف می شد.

3- نباید مسأله با پرسش خلط نشود. در مسأله باید مشخص شود که چه مشکلی وجود دارد که می خواهیم حلّ کنیم.

4-در بیان «اهمیت»به دنبال این هستیم که یک تحقیق چه نتایج و ابعادی دارد ولی در «ضرورت» به دنبال این هستیم که آیا در زمان و مکان فعلی، این مبحث لازم است مطرح شود یا خیر؟ از این رو، در مباحث علمی، باید هم اهمیت و هم ضرورت بحث ارائه شود.

5-اهداف تحقیق باید جزئی، کاربردی و دست یافتنی باشد.

6-این که راهبردهای قرآنی، از قرآن استخراج شده است؛ از کدام روش بهره برده شده است؟ تفسیر استخراجی است یا استنطاقی، استطرادی و یا استشهادی؟

7-مناسب بود که فقط به مبحث راهبردها پرداخته می شد و دسته بندی هایی در این زمینه انجام می شد.مثلا در سه بخش راهبردهای بینشی، گرایشی و رفتاری تبیین می شد.

در ادامه جلسه خانم فخر روحانی به ارائه نظرات کوتاهی درباره نقدها و به نوعی پذیرش این نقدهای منصفانه پرداختند.

در پایان جلسه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر