مقاله «بازپژوهی دیدگاه امام علی علیه السلام درباره عقل زنان با تاکید بر خطبه ۸۰ نهج البلاغه»

مقاله «بازپژوهی دیدگاه امام علی علیه السلام درباره عقل زنان با تاکید بر خطبه ۸۰ نهج البلاغه»

مقاله

مقاله «بازپژوهی دیدگاه امام علی علیه السلام درباره عقل زنان با تاکید بر خطبه ۸۰ نهج البلاغه» به منظور شناخت امام علی علیه‌السلام در سالروز شهادت آن حضرت برای مطالعه مخاطبان معرفی می گردد.

به مناسبت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام و به منظور شناخت بیشتر این امام همام، مقاله «بازپژوهی دیدگاه امام علی علیه السلام درباره عقل زنان با تاکید بر خطبه ۸۰ نهج البلاغه» از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام برای مطالعه معرفی می گردد.

این مقاله تألیف خانم ناهید طیبی، استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام است که در پنجمین شماره دوفصلنامه‌ علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

در چکیده این مقاله آمده است:

«دیدگاه امیرالمؤمنان، علی(ع) درباره زنان از مجموع گزاره‌های منقول و منسوب به وی به دست می‌آید و بازشناخت سند، اصل صدور و دلالت این روایات در ارائه نظام اندیشه امام(ع) مؤثر خواهد بود.

تعبیر «نواقص العقول» در خطبه ۸۰ نهج البلاغه، از جمله این گزاره‌ها است که مقاله حاضر با نگاهی تاریخی به ردیابی این خطبه در منابع متقدم و مسئله اصل صدور آن می‌پردازد.

بر اساس دستاورد تحقیق، خطبه مذکور بخشی از یک نامه است که پیش از نهج البلاغه در کتب الامامه و السیاسه دینوری (م۲۷۲)، الغارات ثقفی (م۲۸۳) و المسترشد طبری (م۳۲۹) بیان شده است.

فراز مربوط به خطبه۸۰ (تعبیر نواقص العقول) قبل از نهج البلاغه، فقط در المسترشد آورده شده، سپس به منابع پسین راه یافته است. خطبه ۸۰ در نهج البلاغه مرسل و در المسترشد نیز با سند عامه نقل شده و ضعیف است. بنابراین، نواقص العقول بودن زنان و موارد دیگر این خطبه، از امام علی(ع) صادر نشده است و گزارشی از شعبی به نقل شریح بن هانی از نامه امام علی(ع) است که به دلیل ضعف سند، مردود است. در نتیجه، شبهاتی که مبتنی بر این نامه یا خطبه است، با اثبات عدم صدور سخن از امام علی(ع)، اساساً وارد نیست؛ زیرا مواد اصلی آن به امام(ع) منسوب است و در واقع، از وی نیست.»

گفتنی است؛ دوفصلنامه‌ علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده با هدف ایجاد فرصتی پژوهشی فراروی اندیشه‌ورزان حوزه و دانشگاه در جهت کشف، بازشناسی، تدقیق و تبیین مبانی، اصول و آموزه‌های اسلامی ناظر به مباحث زنان و خانواده شکل گرفته است.

پژوهشگران جهت ارسال آثار خود به این نشریه می‌توانند به سامانه http://pubs.jz.ac.ir/ مراجعه کنند.

دانلود مقاله «بازپژوهی دیدگاه امام علی علیه السلام درباره عقل زنان با تاکید بر خطبه ۸۰ نهج البلاغه»

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر