به مناسبت ۲۳ خرداد؛ سالروز ارتحال بانو مجتهده امین؛

عمر ۹۹ ساله بانو امین مملو از برکات معرفتی و معنوی است /بانو مجتهده امین را باید الگو قرار داد

بانو امین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه بانو امین نادره روزگار ما بود، گفت: عمر ۹۹ ساله بانو امین مملو از برکات معرفتی و معنوی است و ما باید این بانوی مجتهده را الگوی خود در زندگی قرار دهیم.

بانو سیده نصرت‌بیگم امین مشهور به بانو امین فقیه، عارف، حکیم و مفسر قرآن مشهور اصفهانی است که که با تأیید علماء و مراجع تقلید وقت به دریافت درجه اجتهاد و روایت نائل شد.

وی در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی در اصفهان به دنیا آمده و در روز ۲۳ خرداد سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت. این بانوی مجتهده که آثار خویش را غالبا با نام بانوی ایرانی یا بانوی اصفهانی منتشر می‌کرد، بیش از سی عنوان کتاب از جمله یک دوره تفسیر قرآن کریم از خود به یادگار گذاشته است.

به مناسبت گرامیداشت سالروز وفات بانو مجتهده امین، بخشی از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در سومین پیش‌نشست چهارمین کنگره بین‌المللی بزرگداشت بانو امین با عنوان «تحلیل و بررسی معادشناسی بانو امین» که ۲۴ مهر سال ۱۳۹۷ در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد، منتشر می‌شود.

این استاد و پژوهشگر حوزه در این نشست به شخصیت علمی و معنوی بانو مجتهده امین اشاره و عنوان کرد: بانو مجتهده امین، نادره روزگار ما بود، چنانچه با مطالعه آثار بانو مجتهده امین(ره)، عظمت این بانوی بزرگوار و شخصیت فرهیخته بیشتر مشخص می‌شود.

عمر ۹۹ ساله بانو امین مملو از برکات معرفتی و معنوی است

این نظریه پرداز علوم انسانی اسلامی با تصریح بر اینکه عمر ۹۹ ساله بانو امین مملو از برکات معرفتی و معنوی است، تصریح کرد: بانو مجتهده امین، سبک زندگی اسلامی را سرامد برنامه‌های خود قرار داد و تعلیم، تربیت و تحصیل جزئی از زندگی او بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه یادآور شد: بانو مجتهده امین در سن ۴۵ سالگی، اولین تألیف خود را به نام کتاب «اربعین الهاشمیة» نگاشت و حتی مشکلات و مصیبت‌های زندگی، مانع از تحصیل و تحقیق او نشد.

وی تصریح کرد: ما در عصر خود چنین مجتهده بزرگواری داشتیم که هم در فقه و اصول و هم در حکمت، معاد و مباحث قرآنی یک شخصیت جامع بود و آثار ارزشمندی از ایشان به یادگار مانده است.

بانو مجتهده امین را باید الگو قرار داد

استاد و پژوهشگر فلسفه دین تأکید کرد: همان طور که این بانوی بزرگوار، راه بانوان عالمه و فاضله تاریخ اسلام را طی کردند، امید است بانوان این دوره هم راه ایشان را طی کنند و با وجود مشکلاتی که امروز وجود دارد، از درس و بحث فاصله نگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه بیان داشت: بانو مجتهده امین را باید الگو قرار داد و درباره اندیشه و شخصیت ایشان کار کرد.

وی در این نشست به مباحث محتوایی کتاب «معاد یا آخرین سیر بشر» اشاره و ۹ مقاله منتشر شده در این کتاب و معادشناسی بانو امین را مورد بررسی قرار داد.

عناوین پژوهشی قابل طرح بر اساس دیدگاه بانو امین / منظومه فکری بانو امین باید تدوین شود / آثار بانو امین تصحیح و چاپ مجدد شود

استاد و پژوهشگر فلسفه دین در پایان این نشست به عناوین پژوهشی قابل طرح بر اساس دیدگاه بانو امین اشاره کرد و گفت: نخستین کار این است که آثار بانو امین تصحیح و چاپ مجدد شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه افزود: گام دوم در این مسیر این است که منظومه فکری بانو امین باید نگاشته شود؛ زیرا بانو امین شخصیتی جامع است که در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کرده و تألیفات مختلف در زمینه‌های فلسفه، فقه، اصول، حکمت و تفسیر علوم قرآن از ایشان به یادگار مانده است.

وی با بیان اینکه منظومه و نظام بینشی، کنشی و منشی آثار بانو امین باید تدوین شود، گفت: تحقیقات مسئله ای باید مورد توجه قرار گیرد، به عنوان مثال می‌توان روش‌شناسی معرفت دینی بانو امین را مورد پژوهش قرار داد و یا طلاب و پژوهشگران، معادشناسی بانو امین را با معادشناسی دیگر علما و متکلمین مقایسه کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر