مبلغ عرصه بین‌الملل:

خانواده از مهم ترین عناصر نظام اجتماعی و نهاد فعال جامعه‌ساز است

نقش زنان در راهکارهای تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن و حدیث

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه زنان عناصری سازنده در جامعه هستند، گفت: زنان به واسطه نقش و جایگاه تربیتی در خانواده و نیز نقش کلیدی در مناسبات اجتماعی؛ در تغییر ارزش‌ها، باورها و رفتارها در جامعه مؤثر هستند و خانواده از مهم‌ترین عناصر نظام اجتماعی و نهاد فعال جامعه ساز است.

خانم زاهره سادات میرجعفری در نشست بین المللی «نقش زنان در راهکارهای تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن و حدیث» که از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام و با همکاری کمیته تخصصی خواهران کنگره بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث  برگزار شد، به ارائه مقاله به زبان انگلیسی پرداخت.

زنان عنصری سازنده در جامعه هستند

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: زنان عناصری سازنده در جامعه هستند که علاوه بر نقش‌های اجتماعی خود، وظیفه پرورش و تأثیر بر نسل ‎ها را نیز دارند و تأثیر بسزایی بر جوامع خود گذاشته و حتی می‌‎توانند بر سیر تاریخی جامعه تأثیرگذار باشند و مسیر آن را تغییر دهند.

این مبلغ عرصه بین الملل با بیان این که نقش زنان در اسلام طبق آموزه‌های قرآنی و روایی به درستی مشخص شده و وظیفه اصلی او پرورش نسل و وفاداری به همسر است، افزود: برای دستیابی به این مهم توجه به سه مؤلفه هویت، سبک زندگی و برعهده‌گیری نقش‌ها متناسب با ویژگی‌های فردی و فطری از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: بین سبک زندگی و نقش زن در جامعه یک رابطه دوسویه برقرار است که در برخی برهه‌ها نقش زن فقط محدود به داخل خانه می‌‎شود و زمانی هم بخشی از محیط کلان‌‎تر را شامل می‌‎شود و نقش‌های اجتماعی خارج از محیط خانه را بر عهده می‌‎گیرد که این تغییر نقش‌ها سبک زندگی را عوض می‌‎کند و گاهی هم عکس این قضیه رخ می‌‎دهد و سبک زندگی نقش‌های جدیدی را برای او ایجاد می‌نماید.

نقش زنان در تمدن نوین اسلامی در سه محور خودسازی، دگرسازی و جامعه‌سازی خلاصه می‌شود

میرجعفری با بیان این که در سبک زندگی جدید بخشی از فعالیت‌های زن به نهاد‎های اجتماعی واگذار شده و زنان برای مشارکت سیاسی اجتماعی فرصت بیشتری یافته‌اند، گفت: برآیند این تغییر در سبک زندگی در تمدن نوین پدیدار و باعث می‌‎شود که تمدن تغییر کند.

وی بیان داشت: در تحلیل نقش زن در ساخت تمدن نوین اسلامی، باید توجه داشت تغییرهایی که در جامعه ایجاد می‌‎شود، سبک جدیدی به وجود می‌‎آورد که اگر از سابقه فطری و سرشتی خلقت زن دورگردد و متناسب با فطرت انسانی نباشد، خطرآفرین خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نقش زنان در تمدن نوین اسلامی طبق فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در بیانیه گام دوم انقلاب و طبق آموزه‌های قرآنی و روایی عمدتا در سه محور خودسازی، دگرسازی و جامعه‌سازی خلاصه می‌شود و بهترین الگو نیز الگوی سومی است که زنان ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دادند؛ الگویی که نه سنتی است و نه غربی، بلکه مبتنی بر دستورات اسلام است و زنان ما پس از رسیدگی به امور خانه و فرزندان می‌توانند به مشارکت سیاسی  اجتماعی فعال خود بپردازند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیانیه گام دوم با تمرکز بر هر دو مرحله اصلاح گذشته و راهبری آینده، به ظرفیت‌هایی در راستای کاهش فاصله بایدها و واقعیت‌ها در چهل ساله دوم انقلاب و خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در این مرحله اشاره کرده‌اند و جامعه‌پردازی اسلامی «مقدمه و زمینه‌ساز» تمدن‌سازی اسلامی به شمار می‌رود.

میرجعفری در پایان عنوان کرد: زنان به واسطه نقش و جایگاه تربیتی در خانواده و نیز نقش کلیدی در مناسبات اجتماعی؛ در تغییر ارزش‌ها، باورها و رفتارها در جامعه مؤثر هستند و خانواده از مهم‌ترین عناصر نظام اجتماعی و نهاد فعال جامعه‌ساز است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر