از برگزاری نشست‌های علمی تا تریبون آزاد و مناظره علمی در هفته پژوهش

نشست خبری هفته پژوهش 14017

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی پژوهشی، تریبون آزاد و مناظره علمی در هفته پژوهش خبر داد.

سرکار خانم ریحانه حقانی در نشست خبری «ویژه برنامه‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در هفته پژوهش» که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته پژوهش، عنوان کرد: افق و چشم انداز پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هر سال پیش بینی و برنامه ریزی می‌شود و معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی برای اجرایی و عملیاتی شدن آنها گام‌هایی برمی دارد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: رویدادهای علمی همواره در معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی در حال برگزاری است، اما برخی برنامه‌ها نیز به صورت نمادین در هفته پژوهش برگزار می‌شود.

از برگزاری نشست‌های علمی تا تریبون آزاد و مناظره علمی در هفته پژوهش

حقانی افزود: برنامه‌های پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با مشارکت پژوهشگاه مطالعات اسلامی و معاونت پژوهش در دو قالب و در دو زمان پیش‌بینی شده است، برنامه‌هایی که متناسب با شعارهای هفته پژوهش از ۱۹ تا ۲۳ آذر برگزار می‌شود، همچنین برنامه‌های پژوهشگاه که از ۲۶ آذر تا اول دی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌های ۱۹ تا ۲۳ آذر که متناسب به اسامی روزهای پژوهش برگزار می‌شود، گفت: این برنامه‌ها با موضوعیت زن و خانواده و با محوریت جهاد تبیین از سوی سه معاونت‌های پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و حوزه‌های علمیه خواهران برنامه ریزی و ساماندهی شده است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، عناوین روزهای هفته پژوهش از ۱۹ تا ۲۳ آذر را به ترتیب «پژوهش، زن، خانواده و جهاد تبیین»، «جهاد تبیین و دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه»، «پژوهش و علوم شناختی با رویکرد اسلامی»، پژوهش، ابزار و عرصه‌های جنگ شناختی و آسیب‌های اجتماعی آن»، «حوزه و جهاد تبیین، زمینه‌ساز تمدن اسلامی» و «دانشمندان و پژوهشگران، پیشران پژوهش و جهاد تبیین» اعلام کرد و افزود: نشست علمی با سه موضوع «مسئله شناسی الهیات فمینیستی»، «مسئله شناسی جنسیت و سیاست» و «مسئله شناسی متافیزیک جنسیت» با مشارکت پژوهشکده زن و خانواده روز شنبه برگزار می‌شود.

حقانی افزود: جلسه پرسش و پاسخ با حضور معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع مسائل و چالش‌های پژوهش از دیدگاه طلاب روز یکشنبه ۲۰ آذر ساعت ۱۱ تا ۱۲ در تالار بیداری اسلامی برگزار می‌شود، همچنین تریبون آزاد با موضوع «جهاد تبیین و دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه» همان روز ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ در جوار مزار شهدای گمنام تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه «پژوهش و علوم شناختی با رویکرد اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا برته در روز دوشنبه، ادامه داد: نشست علمی «علوم انسانی، هویت و آسیب‌های اجتماعی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری روز سه شنبه برگزار می‌شود.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: مناظره علمی «تحلیل و بررسی نظام‌سازی حوزه‌های علمیه در راستای انتقال دین به جامعه» از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهش است که روز چهارشنبه ۲۳ آذر برگزار می‌شود.

حقانی یادآور شد: بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران براساس فراخوان روز پنجشنبه ۲۴ آذر در تالار بیداری اسلامی برگزار می‌شود.

ایجاد رویکرد تحولی در برنامه‌ریزی‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) با چشم‌انداز پنج ساله

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در کنار این برنامه‌ها، رویکرد تحولی در برنامه‌ریزی‌های پژوهشی با چشم انداز پنج ساله قرار دادیم که با مراکز علمی مختلف در راستای مأموریت و اهداف خود فعالیت‌های متعددی داریم که یکی از فعالیت‌ها، انجام‌های پژوهش‌های علمی بر اساس نیازها و ایده‌های پژوهشی است که پروژه‌های علمی و فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به رونمایی کتابخانه تخصصی مطالعات زن و خانواده در هفته کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: این کتابخانه تخصصی در کنار کتابخانه مرجع قرار دارد و در حال غنی‌سازی است.

وی با اشاره به چشم انداز و برنامه میان مدت پنج ساله جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در حوزه پژوهش، اظهار داشت: این برنامه پنج ساله، نقش‌ها و جایگاه‌ها و مأموریت‌های حوزه پژوهش را معین کرده است و ما چند هدف کلان از جمله ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه علمی کشور، تشویق و ترغیب پژوهشگران به تولیدات بیشتر و غنی تر، تبیین ظرفیت‌های موجود پژوهشی جهت استفاده طلاب و پژوهشگران توانمند و ایجاد فضای تعاملی جهت آشنایی واحدهای پژوهشی در راستای پیشبرد اهداف را در برنامه‌های خود دنبال می‌کنیم.

حقانی با بیان اینکه برنامه‌های کلان با نگاه تحولی در دستور کار قرار دارند، یادآور شد: یکی از فعالیت‌های معاونت پژوهش، اولویت‌های پژوهشی است که یک بخش از نیازهای جامعه را تأمین می‌کند که این موضوع با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران در دستور کار قرار دارد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر