عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد:

تأثیر سه عنصر تفکر، اخلاص و توسل در ماندرگاری آثار پژوهشی

ad468747-2818-479f-b25c-d56ce7dbc78c

آیت الله رجبی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در سایه فکر حضرت امام حاصل شد، گفت: سه عنصر تفکر، اخلاص و توسل باعث می‌شود که آثار و پژوهش‌های پژوهشگران ماندگار شود.

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اختتامیه گرامیداشت هفته پژوهش در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که از سوی معاونت پژوهش و پژوهشگاه مطالعات اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته پژوهش، عنوان کرد: اساس همه کارها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها بر پژوهش استوار است و نقطه آغاز عرصه‌های کارهای فرهنگی، تبلیغی، آموزشی، فنی، مهندسی و غیره نیز پژوهش است، به طوریکه اگر پژوهش نباشد، هیچ یک از اینها محقق نخواهد شد.

پژوهش بر مبنای تفکر است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله‌علیه با بیان اینکه پژوهش بر مبنای تفکر است، تصریح کرد: تفکر اساس همه چیز است و اصول عقاید ما مانند نبوت و معاد با تفکر پیوند دارند، به عنوان مثال، در قرآن کریم، اولوالالباب با تفکر به معاد می‌رسند، همچنین وقتی در قرآن کریم، سخن از نبوت است، با تفکر به نبوت می‌رسیم.

آیت الله رجبی با بیان اینکه زندگی دنیوی ما باید بر اساس تفکر باشد، گفت: اگر بخواهیم برنامه درستی در زندگی داشته باشیم، باید درباره دنیا و آخرت و نسبت این دو بیندیشیم.

وی ادامه داد: اباذر صحابی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که سنبل یک نیروی انقلابی است و به تعبیر امام علی علیه‌السلام، غضب لله می‌کرد، گوشه ای می‌نشستند و تفکر می‌کردند.

هدف و فعالیت ما باید بر اساس رسالت دینی باشد

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته بزرگان اسلام، تفکر در همه عرصه‌ها بوده است، به عنوان مثال، مرحوم قاضی مدت‌ها قبرستان می‌رفتند و فکر می‌کردند. حضرت امام خمینی(ره) نیز اهل تفکر بودند.

آیت الله رجبی با بیان اینکه هدف و فعالیت ما باید بر اساس رسالت دینی باشد، عنوان کرد: ما رسالت تبیین دین، دفاع از نظام جمهوری اسلامی و هدایت بندگان خدا را به عهده داریم و باید در هریک از این عرصه‌ها به اوجب توجه داشته باشیم.

وی بیان داشت: ما در پژوهش نیاز به فکر زیاد داریم، همانطور که در عرصه‌های مختلف نیاز به فکر داریم. ما برای اینکه وظیفه خود را به درستی انجام دهیم، باید به دنبال اوجب باشیم، نیاز ضروری جامعه را احصا کنیم و بر اساس آن تحقیق و پژوهش داشته باشیم.

پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز مخاطبان و جامعه باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: ما وظیفه داریم پژوهش را به معنای حقیقی کلمه انجام دهیم، حتی رساله‌ها باید به گونه ای باشد که امر علم را یک قدم پیش برده باشیم. ما باید پژوهش‌های خود را جهت‌دهی کنیم و در تحقیقات خود نوآوری داشته باشیم.

آیت الله رجبی با بیان اینکه پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز مخاطبان و جامعه باشد، اظهار داشت: از آنجا که ما رسالت دینی داریم، باید ابتدا مخاطبان خود را مشخص کنیم، مخاطبانی که تشنه باشند و پژوهش‌های ما متناسب با مخاطبان باشد.

وی افزود: ما باید خلأها و نیازها را مشخص کنیم و پژوهش‌های خود را بر اساس آن انجام دهیم. بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، یک پژوهشگر که تحقیقی انجام می‌دهد، وظیفه او تمام نمی شود و کافی نیست و کار پژوهشگر جایی تمام می‌شود که محتوا به قلب مخاطب بنشیند.

دامنه تأثیرگذاری اثر پژوهشگر باید گسترده باشد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله‌علیه اضافه کرد: هم باید پژهشگر این فکر را داشته باشند و هم مسئولان تدبیر کنند که این پژوهش به قلب مخاطب نفوذ کند و اجرایی شود.

آیت الله رجبی با بیان اینکه دامنه تأثیرگذاری اثر پژوهشگر باید گسترده باشد، تصریح کرد: اگر اندیشه‌ها و آثار علامه مصباح یزدی اینقدر مخاطب به قلب مخاطبانش نفوذ کرد، یک علت آن بود که تفکر می‌کردند که چگونه اثر خود را به مخاطب عرضه کنند.

وی عنوان کرد: تدابیری داشته باشیم که زحماتی که برای تحقیق داریم به مخاطب منتقل شود و مخاطب حداکثری داشته باشیم، تحقیق ما باید چندمنظوره باشد هر تحقیقی می‌تواند ده‌ها منظور را برآورده کند. می‌توان به عنوان مقاله همایشی ارائه داد، می‌تواند به صورت محتوای سخنرانی باشد، باید تفکر کرد تا در قالب‌های مختلف ارائه داد، در این صورت ماندگار و اثری مبارک خواهد بود.

انقلاب اسلامی در سایه فکر حضرت امام حاصل شد

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: علامه مصباح یزدی فرمودند که طرح ولایت کار پنجاه سال قبل تا کنون من است، در صورتی که همان معارفی است که همه ما به آن معتقدیم، اما این پیوند و نظام و روزآمدی و جامعیت در آن لحاظ شده است که بر اساس فکر و تفکر به وجود آمده است.

آیت الله رجبی خاطرنشان کرد: در انجام تحقیق خود استمداد از خداوند متعال و توسل به اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم، در این صورت اثری ماندگار ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در سایه فکر امام حاصل شد، صحنه‌هایی که در دفاع مقدس رخ داد، همه در سایه فکر و اخلاص و تفکر بوده است.

تأثیر سه عنصر تفکر، اخلاص و توسل در ماندرگاری آثار پژوهشی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: علامه مصباح همواره بر اخلاص و تفکر تأکید و همواره توسل به اهل بیت علیهم السلام، حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و حضرت امام خمینی(ره) را توصیه می‌کردند.

آیت الله رجبی با بیان اینکه در سایه فکر، تحقیق و اخلاص، زمینه‌های توفیق فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: سه عنصر تفکر، اخلاص و توسل باعث می‌شود که آثار و پژوهش‌های پژوهشگران ماندگار شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر