فراگیری وظیفه‌مداری و اصالت بانو بودن از مکتب حضرت زهرا(س)

فراگیری وظیفه‌مداری و اصالت بانو بودن از مکتب حضرت زهرا(س)

حقانی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای شناخت فاطمه باید عظمت وجود رسول الله(ص) را درک کرد، گفت: توجه به اصالت بانوبودن، وظیفه‌مداری، عدم عافیت‌طلبی، رعایت سبک زندگی اسلامی، توجه به دینداری و تربیت نسل پاک و فرهیخته، رعایت حدود تنها برخی از ویژگی‌های ممتاز حضرت زهرا علیهاالسلام است که باید نسبت به آن‌ها دغدغه‌مند باشیم.

سرکار خانم ریحانه حقانی ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد باسعادت حضرت زهرا علیهاالسلام، درباره نقش الگوها در زندگی بشر اظهار کرد: به نظر می‌آید آنچه جامعه کنونی ما از آن رنج می‌برد، دور افتادن از الگو‌های اصیل اسلامی در تمامی ابعاد زندگی است، در حالیکه اسلام بی‌نظیرترین برنامه‌ها و الگو‌ها را به امتش ارائه داده است. الگو‌هایی که گرچه در حقیقت انوار الهی هستند، اما به موجب رحمت خداوندی به ما سالیانی نه چندان طولانی را بین ما سپری کرده‌اند. یکی از این برترین این الگو‌ها سیده دو عالم فاطمه زهرا(س) است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: مقام و منزلت نورانی فاطمه زهرا علیهاالسلام در آیات نورنی قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) به وفور دیده می‌شود که مصداق بارز آن سوره مبارکه کوثر است، اما برای الگوپذیری از هر شخصیتی در ابتدا باید آن الگو را به خوبی بشناسیم، زیرا تا الگو و ابعاد وجودی آن الگو را درست نشناسیم، محال است بتوانیم مانند آن الگو بشویم؛ بنابراین می‌خواهیم الگویمان، فاطمه زهرا(س) را بشناسیم تا ضرورت الگوبودن ایشان را بیشتر دریابیم؛ اما این شناخت زمانی ممکن است که ما عظمت وجودی ایشان را درک کنیم، وقتی عظمت وجودی را درک کردیم، آنگاه برای معرفت بیشتر هم تلاش می‌کنیم و وقتی معرفت یافتیم، به عمل می‌رسیم.

حقانی ادامه داد: امکان ندارد معرفتی وجود داشته باشد، ولی موجب عمل نشود و اگر می‌بینیم عملمان ناقص است، باید به معرفت‌مان شک کنیم. پس نتیجه‌ای که در ابتدا بر آن اصرار داریم آن است که باید عظمت وجودی فاطمه زهرا(س) را تا حدی درک کنیم. برای دستیابی آسان‌تر به این معرفت باید عظمت وجود رسول الله(ص) را درک کنیم، چون این دو بزرگوار به یکدیگر بسیار نزدیک‌اند، خیلی قرب دارند تا آنجا که رسول الله(ص) می‌فرمایند؛ «غضب فاطمه، غضب من است.» و مطمئناً این اوصاف همان تجلی و ظهور اوصاف الهی است.

وی در باب عظمت وجودی حضرت به حدیثی از رسول اکرم(ص) اشاره و بیان کرد: حضرت می‌فرمایند: «انّ فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة»؛ فاطمه حوریه‌ای است که به شکل انسان خلق شد. به عبارتی کمترین صورتی که ما آدمیان توانسته‌ایم از حضرت فاطمه زهرا(س) درک کنیم شکل انسانی ایشان است. خداوند قبل از خلق آسمان، زمین، تاریکی، نور، بهشت و جهنم نور پنج تن را آفرید. این بانوی بزرگ اسلام نور وجودی‌اش را از نور عظمت خداوند کسب کرده است، پس با نور خدا مشترک است. حقیقت وجودی ایشان آن نوری است که در عرش بوده و سپس به خاطر درک ما آدمیان به مراتب پایین آمده است. چنانچه پیامبر(ص) می‌فرمایند: «نور ابنتی فاطمة من نورالله و ابنتی فاطمة افضل من السماوات و الارض».

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «نحن حجج الله علی الخلق و فاطمة حجة علینا»؛ ما حجت خداوند بر خلقیم و فاطمه حجت است بر ما. حجت یعنی چه؟ حجت واسطه فیض خدا و رحمت او در هر زمان است. اگر حجت نباشد، وجود ما هم اصلاً معنا ندارد. از طریق ائمه(ع) هر چه برسد، به ما رسیده است، و فاطمه زهرا(س) آن مجرا و منبع نوری است که خداوند فیوضاتش را به وسیله آن به ائمه(ع) رسانده است. این موارد را به اختصار بیان کردم تا در حد درک و فهم خودمان حضرت را بشناسیم و بدانیم چه کسی را باید اسوه و الگو قرار دهیم.

نویسنده کتاب «جسم‌انگاری خدا نزد وهابیت» تصریح کرد: توجه به اصالت بانوبودن، وظیفه‌مداری، عدم عافیت‌طلبی، رعایت سبک زندگی اسلامی، توجه به دینداری و تربیت نسل پاک و فرهیخته، رعایت حدود تنها برخی از ویژگی‌های ممتاز و برجسته بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) است که باید نسبت به آن دغدغه‌مند باشیم و آن را به کار ببندیم.

گفتنی است، همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، سایت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام به نشانی http://pjh.jz.ac.ir رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری ایکنا

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر