در میزگرد «بازشناخت زنان شیعه تراز از قرن چهار تا قرن نهم هجری و ارائه الگو» مطرح شد:

زنان تراز اسلام در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی بیشترین بروز و ظهور را داشته‌اند

میزگرد خانم صالحی

صالحی گفت: عملکرد بانوان شیعه در عرصه‌های مختلف می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان شیعه امروزی باشد تا در پرتو الگوگیری از این بانوان مجاهد، شاهد حضور مؤثر زنان در زمینه‌های تربیتی، تبلیغی، اجتماعی و سیاسی باشیم.

 میزگرد «بازشناخت زنان شیعه تراز از قرن چهار تا قرن نهم هجری و ارائه الگو» امروز دوشنبه ۱۴ شهریور در نخستین رویداد پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سوی معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

در این میزگرد که به همت اعضای انجمن علمی پژوهشی تاریخ تشکیل شد، خانم نجمه صالحی به عنوان سرگروه و خانم‌ها زهرا کبیری پور، صدیقه عالیپور، صدیقه قصاب ساروی، سیده زهرا محمدی، زهرا سعیدی و طیبه شیرزادیان حضور داشتند.

خانم صالحی در ابتدای این میزگرد با اشاره به زن تراز انقلاب اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیاناتی فرمودند: «زن در تراز انقلاب اسلامی ، زنی است که مورد نظر اسلام بوده،نه زن شرقی است که احساس می‌کند تنها برای گذراندن روزگار به این دنیا آمده است و نه زن غربی است که ابزار جنسی اجتماع باشد»، همچنین معظم له در بخشی از سخنرانی خویش تصریح کردند: زنی مورد نظر اسلام است که بتواند شاخصه‌های مختلف را در عین اینکه فرزندپروری و همسرداری را انجام دهد از جنبه‌های علمی، حضور اجتماعی به شکل صحیح، بینش و بصیرت، قدرت تربیت، شجاعت را داشته باشد».

وی با بیان اینکه زن تراز انقلاب اسلامی در نگاه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، زنی است که مدیر و محور خانواده باشد و در عین حال علم اندوزی داشته باشد، به شاخصه‌های زن تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و در ادامه گفت: بارزترین شاخصه فعالیت بانوان شیعه تراز قرون مختلف در بعد فرهنگی و اجتماعی بوده است.

در این میزگرد، هر یک از اعضای گروه به معرفی بانوان تراز قرون چهارم تا نهم که در ابعاد مختلف زندگی فعالیت داشتند، پرداختند.

صالحی در ادامه، بیان داشت: حضور و نقش زنان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را می‌توان به دو بخش پیدا و ناپیدا تقسیم بندی کرد، بخشی از فعالیت‌های زنان را تربیت فرزند، هدایت و مدیریت خانواده تشکیل می‌دهد و بخش دوم، نقش و فعالیت بانوان در جامعه است.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: شناخت اثرگذاری بانوان در تاریخ و رفع اتهام منفعل بودن ایشان از نظر اسلام، از مهم‌ترین وظایف حوزه پژوهش‌های تاریخی است.

صالحی عنوان کرد: عملکرد بانوان شیعه در عرصه‌های مختلف می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان شیعه امروزی باشد تا در پرتو الگوگیری از این بانوان مجاهد، شاهد حضور مؤثر زنان در زمینه‌های تربیتی، تبلیغی، اجتماعی و سیاسی باشیم.  

وی با اشاره به اینکه محدودیت تاریخی شیعیان و کمبود گزارش‌های تاریخی درباره بانوان، امکان پرداختن به ابعاد مختلف موضوع بانوان کمی سخت به نظر می‌رسد، گفت: به طور کلی، با توجه به حکومت‌های مختلف در قرون مختلف، زنان تراز در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی بیشترین بروز و ظهور را داشته اند، اما در برخی قرون نظیر قرن چهارم و هشتم، فعالیت‌های تبلیغی بانوان را نیز شاهدیم.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: بانوان قرن نهم در اکثر فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی نظامی ورود کرده اند.

در این میزگرد، خانم سمیه مالمیر به عنوان داور ثابت و خانم اعظم ابوالحسنی عراقی به عنوان ناظر علمی حضور داشتند که ضمن قدردانی از این فعالیت علمی پژوهشی، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر