نقش الگوهای قرآنی در الگوسازی زن تراز انقلاب اسلامی

میزگرد خانم دلاوری

دلاوری پاریزی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با گفتمان تمدنی باید بتواند نمونه زن تراز را به دنیا معرفی کند، گفت: بهترین راه نجات از الگوهای نامتعادل غربی و شرقی، استفاده از الگوهای معرفی شده در قرآن کریم است که با ذکر ویژگی‌های مهم، ما را به ساختن الگوی تراز می‌رساند.

میزگرد «نقش الگوهای قرآنی در الگوسازی زن تراز انقلاب اسلامی با محوریت آیات سوره تحریم» امروز در دومین روز رویداد پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این میزگرد که به همت اعضای گروه انجمن علمی پژوهشی کلام تشکیل شد، خانم زهرا دلاوری پاریزی به عنوان سرگروه و سمیه امیر آبادی، فاطمه الیاسری، فاطمه مطهری و حمیده صنیعی دیگر اعضای این گروه حضور داشتند.

خانم زهرا دلاوری پاریزی در این میزگرد، اظهار داشت: هدف از این فعالیت پژوهشی این بود که از ویژگی‌های الگوهای معرفی شده در سوره تحریم برای ایجاد الگوی زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی الگوبرداری و به جامعه بانوان تعمیم داده شود، در این راستا، مبانی کلامی و جنبه‌های اعتقادی آیات این سوره مورد کنکاش قرار گرفته است.

دلاوری پاریزی با بیان اینکه در علم روان شناسی و تربیت، نقش الگوهای عینی و واقعی ثابت شده است، خاطرنشان کرد: ما با توجه به خصوصیت کمال گرایی بشر و اقتباس صفات الگو و رسیدن به حیات معنوی و معقول نیاز به الگو داریم.

ای طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه انقلاب اسلامی با گفتمان تمدنی باید بتواند نمونه زن تراز را به دنیا معرفی کند، تصریح کرد: بهترین راه نجات از الگوهای نامتعادل غربی و شرقی، استفاده از الگوهای معرفی شده در قرآن کریم است که با ذکر ویژگی‌های مهم، ما را به ساختن الگوی تراز می‌رساند.

در این میزگرد، اهداف این پژوهش، شکوفا کردن استعدادها و ظرفیت‌های حقیقی و انسانی زنان، نشان دادن جایگاه حقیقی زنان و به تبع دفاع از حقوق آنان، تبیین نقش‌های مهم و اساسی زن در عرصه‌های مختلف خانواده و جامعه (باورها و عقاید، فرهنگ، علم، سیاست، اقتصاد، معنویت، اخلاق، تمدن‌سازی) و دور کردن زنان از فضای خصمانه گفتمان فمنیستی غرب و تعارض و رقابت با مردان اعلام شد.

در این میزگرد، هریک از اعضای گروه به بیان بخشی از این پژوهش پرداختند که خلاصه این میزگرد به شرح ذیل است:

زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و سازنده نیم دیگر هم هستند، اسلام طرفدار تکامل بشر از جمله زن و مرد است و در نگاه اسلام، دو نیمه پیکره بشریت هستند و تفاوتی در انسانیت و فطرت وجودی زن و مرد وجود ندارد.

اسلام انسان را به درستی می‌شناسد و بنابر صفت عدالت خداوند، در زمینه‌های تکوین، تشریع و جزا، عدالت را بین این دو جنس رعایت نموده و توانایی‌ها، تکالیف و حقوق مخصوص به هر جنس را هم عطا کرده است.

وی با بیان اینکه ما برای رسیدن به وضعیت مطلوب جامعه باید از احکام اسلام الهام بگیریم، عنوان کرد: زن صالح و تراز، به دلیل تاثیر فراوان، نسل خوبی را تربیت می‌کند و در نتیجه خانواده و جامعه اصلاح می‌شود.

ما برای شناخت زن تراز انقلاب نیاز به الگو داریم که می توانیم از آیات قرآن کریم بهره مند شویم که بر همین اساس والدین، خانواده و همچنین الگوهای نمادین یا سمبلیک مانند شخصیت‌های دینی، سینمایی، ورزشی، کارتونی و غیره به عنوان الگو مطرح هستند.

جامعه امروز به ویژه کودکان و جوانان در زمینه الگوبرداری دچار افراط و تفریط فراوان شدند و الگوها نیز دارای افکار و اعتقادات غیردینی و فاسد هستند. لذا الگوهایی باید به جامعه معرفی شود که ضمن دور بودن از آلودگی‌های اعتقادی و اخلاقی، با فطرت کمال‌جوی بشر سازگار باشند.

تجربه و علم نشان داده که دل بستن و ارادت به الگو می‌تواند حرکت در جهت اصلاح و تغییر را راحت و میسر کند؛ قرآن کریم نیز با معرفی انبیاء و اولیای الهی و صفات آن‌ها مثل استقامت، هوشیاری، اخلاص، شفقت، و توجه به خداوند به این نیاز انسان پاسخ درخوری داده است، اما نکته جالب توجه در سوره تحریم، معرفی چهار زن به عنوان نمونه برای جامعه مردان و زنان است.

با توجه به شأن نزول آیات شریفه سوره تحریم و معرفی الگوهای قرآنی، برخی الگوها در قرآن کریم، مثبت و یا منفی هستند که این زنان معرفی شده در قرآن مجید، الگوی صلاح و یا فساد در طول تاریخ هستند.

عمل صالح، ملاک برتری انسان و جنسیت، امری عارضی است، آیات ۱۱ و ۱۲ سوره تحریم به ویژگی های حضرت مریم علیهاالسلام اشاره دارد که با توجه به این آیات شریفه، پاکی و طهارت حضرت مریم علیهاالسلام، برتری حضرت مریم علیهاالسلام بر زنان عالم و عبادت زاهدانه و متواضعانه باعث شده این بانوی گرامی الگو برای تمام مؤمنان باشد.

در این میزگرد، خانم زینب کبیری به عنوان ناظر علمی و خانم سمیه مالمیر به عنوان داور ثابت حضور داشتند که ضمن قدردانی و بیان نکات مثبت این فعالیت پژوهشی، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر