میزگرد «تبیین سبک زندگی اجتماعی زن تراز انقلاب، با تکیه بر نقش‌آفرینی در عرصه علوم تجربی»

میزگرد دوم

میزگرد «تبیین سبک زندگی اجتماعی زن تراز انقلاب، با تکیه بر نقش‌آفرینی در عرصه علوم تجربی» با حضور اعضای انجمن علمی پژوهشی تبلیغ برگزار شد.

دومین میزگرد علمی در رویداد پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها امروز دوشنبه ۱۴ شهریور با حضور اعضای انجمن علمی پژوهشی تبلیغ (گرایش حج) در سالن جلسات معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

موضوع این میزگرد، «تبیین سبک زندگی اجتماعی زن تراز انقلاب، با تکیه بر نقش‌آفرینی در عرصه علوم تجربی» بود که با سرگروهی خانم طیبه محمدی و دیگر اعضا شامل خانم‌ها فهیمه جعفری جبلی، آذر ظفری، سیده فاطمه میرزاده و زینب یوسفیان برگزار شد.

خانم زینب یوسفیان در ابتدای این میزگرد، به تبیین سبک زندگی اجتماعی پرداخت و با اشاره به تعریف «جامعه پذیری»، اظهار داشت: اگر فردی فرایند جامعه پذیری را به درستی طی کرده باشد می‌تواند در همه عرصه‌های اجتماعی حضور و زندگی سالم داشته باشد؛ در غیر اینصورت با مشکلات فراوانی روبرو هست که هم خود آسیب ببیند و هم برای دیگران آسیب زا خواهد بود.

این پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: اسلام برای حضور اجتماعی مردم، ارتباطات آنان با یکدیگر و ارتباط با جنس مخالف، مقررات و قوانینی تشریع کرده که در صورت رعایت آنها، سبک زندگی اسلامی در بعد اجتماعی آن شکل خواهد گرفت.

یوسفیان تصریح کرد: اندیشمندان اسلامی از زنی که با رعایت معیارها و هنجارهای سبک زندگی اسلامی در جامعه حضور سازنده دارد، به انسان گرانبهای دارای نقش و انسان تاریخ‌ساز تعبیر می‌کنند.

وی بیان داشت: انگیزه غرب از حضور زنان در اجتماع با توجه به باورها، هنجارها و سبک زندگی غربی، استفاده و بهره وری جنسیتی از زن با شعار آزادی است.

در ادامه، خانم سیده فاطمه میرزاده به تبیین «شاخصه‌های زن تراز انقلاب اسلامی» پرداخت و در این راستا به محورهای معرفتی، ارزشی و رفتاری زن تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد.

همچنین خانم آذر مظفری با اشاره به موضوع «چارچوب و ملاک‌های حضور اجتماعی زن»، افزود: حضرت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه معتقدند که حضور زن در عرصه اجتماع به معنای ولنگاری زن و مرد نیست، بلکه هر دو با مراعات آداب شرعی از جمله چشم پوشی از نامحرم، پرهیز از دست دادن، دوری از خلوت گزینی، پوشش مناسب زن و خودداری زن از استعمال بوی خوش می‌توانند بستر حضور زن در اجتماع را فراهم کرد.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز حضور زن در عرصه اجتماع را به شرط رعایت مواردی چون رعایت مسئله محرم و نامحرم در محیط کار، عدم خضوع وتواضع در برابر مرد در محیط کار، تکبر داشتن زن درمقابل مرد بیگانه و به عهده گرفتن مسئولیت‌هایی مثل مدیریت در محل کار بدون اشکال می‌دانند.

مظفری با تصریح بر اینکه حضور زن در اجتماع نباید به خانواده و روابط زناشویی لطمه وارد کند، تأکید کرد: مسئولیت اجتماعی زنان، در کنار اولویت دادن به مسئولیت های خانوادگی معنا پیدا می‌کند، اما این مسئولیت خانوادگی نباید مانع حضور و فعالیت‌های اجتماعی زن بشود.

همچنین خانم فهيمه جعفري به تبیین «زنان تراز انقلاب اسلامي در عرصه علوم تجربي» پرداخت.

در این میزگرد، خانم سمیه مالمیر به عنوان داور ثابت و خانم خدیجه حسین زاده به عنوان ناظر علمی حضور داشتند و به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.  

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر