تبیین راهبردهای ترویج حجاب و مقابله با بدحجابی

کرسی آزاداندیشی عرب زاده

کرسی آزاداندیشی «عفاف و حجاب در شبکه مسائل زن و خانواده از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» با ارائه خانم عرب زاده برگزار شد.

کرسی آزاداندیشی «عفاف و حجاب در شبکه مسائل زن و خانواده از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» امروز سه شنبه ۱۵ شهریور در دومین روز رویداد پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سوی معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

در این کرسی آزاداندیشی، خانم عفت عرب زاده به عنوان ارائه دهنده، خانم سمیه حاج اسماعیلی به عنوان ناقد و خانم کوثر میرزایی به عنوان دبیر کرسی حضور داشتند، همچنین خانم فرزانه سبحانی، داور ثابت و خانم خدیجه حسین زاده، ناظر علمی این بخش از رویداد بودند.

خانم عرب زاده در ابتدای این کرسی، به ضرورت و اهداف این پژوهش از جمله ضرورت توجه نظام‌مند به مسئله زن و خانواده، تبیین نظام‌مند مسئله حجاب مبنا برای فعالیت های تبلیغی و پژوهشی اشاره کرد.

در این کرسی، مباحثی چون جایگاه عفاف در مسئله زن، ضرورت پرداختن به مسئله حجاب، وجوه مسئلگی حجاب، ماهیت حجاب، انواع حجاب، سیر تطور وضعیت حجاب، دستاوردهای حجاب، آسیب های بی حجابی و بدحجابی، اهداف و راهبردهای دشمن در مسئله حجاب و همچنین راهبردهای ترویج حجاب  مطرح شد.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به توضیح مسئله عفاف و حجاب در عرصه های زندگی زن مسلمان در سه محور شخصی-معنوی، خانوادگی و اجتماعی با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی پرداخت.

عرب زاده در ادامه با بیان اینکه مسئله حجاب در رابطه با الگوی زن مسلمان غیرقابل اغماض است، گفت: در گفتمان اسلام، حجاب تنها یک پوشش نیست، بلکه خود منظومه ای از مسال به هم مرتبط و پیچیده است که آثار گوناگونی در پی خواهد داشت.

وی به جایگاه عفاف در مسئله زن اشاره کرد و گفت: از منظر اسلام، حجاب عفاف را در بر می گیرد و رابطه میان عفت و حجاب آنقدر در هم تنیده است که در بسیاری از مواقع، مورد غفلت واقع می شود، با این حال دشمن به درستی دریافت که برای دستیابی به اهداف خویش، کجا را نشانه بگیرد، همانگونه که در اسلام، مقصود از حجاب، حفظ عفاف و حریم زن و مرد است، در افق تمدن غرب، مراد از آزادی و تشخص زن از بین رفتن همان عفاف و حریم است.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به وجوه مسئلگی حجاب، به بیان جهان بینی و مبانی نظری، پیامدهای عدم رعایت حجاب،  حریم به مثابه یکی از اصول تفکر اسلامی، عدم تأثر از هجمه تبلیغات دشمن، آگاهی بخشی، تشخیص مفاهیم و ایده پردازی جهانی پرداخت.

عرب زاده در ادامه به ماهیت حجاب اشاره کرد و با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، حجاب را از فروع دین و مصداق تقوا دانست.

وی به حجاب زنان الگو از جمله حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام اشاره کرد و در ادامه سیر تطور وضعیت حجاب را در صدر اسلام، در دوران مدرنیته، در غرب امروز و در دوران پهلوی، اوایل انقلاب و امروز ایران توضیح داد.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به فواید و دستاوردهای حجاب اشاره کرد و تحکیم خانواده، تحکیم نقش مادری و همسری، طهارت جامعه، دفع دشمن و نشانه تسخیرناپذیری انقلاب و فرهنگ اسلامی، الگوسازی فرهنگی و ایرانی برای جهان، عفت و عصمت جنسی، حضور ایمن زن در صحنه های اجتماعی، ایجاد الگوی جدید برای زیست زن مسلمان ایرانی، عامل ارزشمندی و شخصیت زن، حفظ کرامت زن، امنیت بخشی به زن و مرد و استقلال هویتی و فرهنگی زنان را از جمله این دستاوردها دانست.

عرب زاده همچنین به آسیب های بدحجابی و بی حجابی اشاره کرد و گفت: ناکارآمدی نقش های متعالی زنان در خانواده و اجتماع، ناکارآمدی الگوی مشارکت اجتماعی، انحراف جامعه، شکسته شدن سد عفاف و ترویج فرهنگ برهنگی، دور شدن از شخصیت انسانی جامعه، تهدید خانواده، سرخوردگی زنان، ظلم به زنان، سوءاستفاده از زن از جمله آسیب های بی حجابی و بدحجابی است.

وی با اشاره به اینکه دشمن در مقابله با حجاب و ترویج بی حجابی راهبردهایی دارد، عنوان کرد: از جمله این راهبردها، از بین بردن ایمان صادقامه و راسخ، سیاستگذاری بر پایه شهوت، دگرگون کردن فرهنگ عفاف، القای پیشرفت با واردات فاضلاب مدرنیته، بی ارزش کردن ارزش های انسانی و زنانگی، اجباری کردن بی حجابی، استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها برای مقابله با حجاب، برنامه ریزی و ورود شبکه سازی شده برای تمام سطوح سنین، ترویج نام ها و نمادهای فاسد، اهانت و تهمت به افراد و گروه های مؤمن به حجاب و ترویج فیلم های ضد حجاب هستند.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به راهبردهای ترویج حجاب و مقابله با بدحجابی اشاره کرد و بیان داشت: مرزبندی بین زن و مرد، پرهیز از تبرج، بهره برداری از هنرهای نمایشی و تجسمی و نوشتاری، مقابله برنامه ای با ترویج شهوت، پرهیز از افتادن در کلیشه های ضد حجاب، ایستادگی در عرصه های داخلی و بین المللی، آگاهی بخشی از برنامه های دشمن، افشای راهبردهای دشمن در نهادینه کردن بی حجابی، ایجاد موج تبلیغاتی برای حجاب، ترویج منطقی افکار اسلامی، اصلاح نگاه به افراد بدحجاب، ارائه الگوهای موفق سازمانی و مصداقی، سالم سازی محیط های آموزشی و نهی از منکر از جمله راهبردهای ترویج حجاب و مقابله با بدحجابی هستند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر