دانش سایبرنتیک به دنبال تحریف جایگاه و کرامت زن است

میزگرد سایبرنتیک 2

یکی از ابعاد جدی مسئله جهانی‌سازی به‌واسطه فضای سایبر این است که افراد را از فضای فیزیکی به فضای سایبر سوق دهند، از آنجا که فضای فیزیکی عمدتاً بر مسئله خانواده استوار است و رکن اصلی خانواده نیز زن است، بنابراین زن را مورد هجمه قرار می‌دهند تا از طریق فضای سایبر بتوانند حاکمیت جهانی را محقق کنند.

میزگرد علمی «ساختار شناسی جایگاه زن و نقش هویت‌سازی آن در حاکمیت اسلام و سایبرنتیک» عصر امروز سه شنبه ۱۵ شهریور در دومین روز رویداد پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سوی معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

این میزگرد به همت گروه انجمن علمی پژوهشی فلسفه تشکیل شد و خانم مرجان عباسی به عنوان سرگروه و خانم‌ها فاطمه ملایی، کبری جهانی، حمیده بهمنش، مه لقا ادیب زاده و سیده حانیه مکی دیگر اعضای این گروه به بیان مباحث این میزگرد پرداختند.

خانم عباسی که به عنوان سرگروه در این میزگرد حضور داشت، ابتدا به مباحث جایگاه اصلی زن در نظام آفرینش، حاکمیت طاغوت و حاکمیت طاغوت مدرن، ارکان اصلی حاکمیت سایبری و حاکمیت اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: ارکان اصلی حاکمیت سایبری، کنترل اطلاعات و ارتباطات و محاسبات است که منجر به کنترل انسان بر محور اهداف این حاکمیت می شود.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: حاکمیت طاغوت برمحور تفرد و سودگرایی است، حال آنکه حاکمیت اسلام بر محور وحدت است.

عباسی تصریح کرد: نقش خانواده در حکومت اسلامی به عنوان محور وحدت تلقی می‌شود که در نظام اسلامی تقدس ویژه ای دارد، همچنین زن به عنوان کانون خانواده مطرح است.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: امروز غرب از طریق فضای سایبری به دنبال تأثیرگذاری در خانواده است، محور کانونی خانواده در اسلام، زن است و امروز زن را مورد هدف قرار دادند تا کانون خانواده از هم پاشیده شود.

وی تأکید کرد: یکی از راهبردهای دشمن، ایجاد پاندمی‌های متعدد، مردم را به فضای مجازی سوق می‌دهند که این فضای مجازی، فضای حاکمیتی است که برای خود تعریف کردند.

خانم مکی در ادامه این میزگرد، سایبرنتیک را به عنوان فعالیت در فضای مجازی و همچنین کنترل و حاکمیت بر پدیده ها از طریق کنترل جریان اطلاعات (معنای دقیق‌تر) تعریف کرد که تقابل تمدنی با حاکمیت اسلام دارد.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: حاکمیت سایبرنتیک بر پایه انسان محوری و نفی خداوند است و تقدس‌زدایی، بی‌غیرتی، بی‌حیایی، حرص و استکبار را در بررسی تمدنی حاکمیت سایبرنتیک شاهدیم، حال آنکه حاکمیت اسلام بر پایه حق‌گرایی و خدامحوری است و تقدس‌گرایی، غیرت‌مندی، حیا، قناعت و تواضع را به همراه دارد.

خانم جهانی در ادامه به حاکمیت سایبرنتیک اشاره کرد و گفت: حاکمیت سایبرنتیک دشمن به‌واسطه فضای سایبر و با هدف کنترل جریان اطلاعات، به حوزه حاکمیت کشور‌ها نفوذ می‌کند.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: اهداف سایبری غرب علیه زنان شامل از بین بردن خانواده، حذف حیا، تحریف نقش و جایگاه زن و ترویج تفردگرایی است.

جهانی بیان داشت: یکی از رکن‌های اصلی جهانی‌سازی‌ که از طریق فضای سایبر صورت می‌گیرد، ناکارآمد‌سازی زن از خاصیت اصلی او است. دانش سایبرنتیک براساس اهداف جهانی سازی خود، به دنبال تحریف جایگاه و کرامت زن از  طرق مختلف است.

وی تصریح کرد: یکی از ابعاد جدی مسئله جهانی‌سازی به‌واسطه فضای سایبر این است که افراد را از فضای فیزیکی به فضای سایبر سوق دهند، از آنجا که فضای فیزیکی عمدتاً بر مسئله خانواده استوار است و رکن اصلی خانواده نیز زن است، بنابراین زن را مورد هجمه قرار می‌دهند تا از طریق فضای سایبر بتوانند حاکمیت جهانی را محقق کنند.

خانم جهانی بیان داشت: فرهنگ غربی که ترویج می‌شود، فرهنگ حرص و طمع است که باعث مصرف گرایی بیشتر می شود و هدف آنها صرفه جویی نیست، در این راستا از زن به عنوان ابزار استفاده کردند.

وی افزود: اسلام در مقابل فرهنگ غربی، قناعت را توصیه می‌کند و از آنجا که کلید مصرف گرایی و کلید قناعت به دست زن است، زن در این عرصه بسیار تأثیرگذار است.

در ادامه این میزگرد، خانم بهمنش به اصالت انسانیت اشاره کرد و در رابطه با این موضوع، نظر ابوعلی سینا و ملاصدرا را از بیان حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه، تفاوت و کارکرد عقل نظری و عقل عملی را بیان کرد.

در ادامه خانم ملایی به نظر اسلام در عرصه‌های مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی زن اشاره کرد و در ادامه گفت: زن از دیدگاه شرقی، عنصری بی‌حاشیه و بی نقش در تاریخ‌سازی است، زن از دیدگاه غربی یک ابزار جنسی برای خدمت به مرد و سرمایه داری است، اما زن در دیدگاه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، نه شرقی و نه غربی است، بلکه به عنوان الگوی سوم مطرح است.

خانم ادیب زاده نیز در این میزگرد با اشاره به الگوی فاطمی، به ویژگی‌های حضرت زهرا علیهاالسلام به عنوان الگو بودن در سیر تاریخی و زندگی آن حضرت از جمله ولایت‌مداری، شفاعت، هدایت اتصال به مطلب و نگاه توحیدی اشاره کرد.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین سیره علمی، سیره اقتصادی و سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام را مورد توجه قرار داد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر